on | facebook
Follow us on instagram
Est. 2014
We will find our madness within your company

E-mail marketing: Automation rules!


Wist jij dat 90% van het webverkeer afkomstig is uit e-mail? Ow ja zeker! In zijn keynote op de Email Innovations Summit afgelopen oktober in Londen bracht Dela Quist (CEO Alchemy Worx) de positie van e-mail tussen de andere online marketingkanalen in kaart en vertelde daar bovenstaande cijfers! En dit terwijl maar 4% procent van het online marketingbudget naar e-mail marketing gaat. Best vreemd toch? Dat dachten wij ook.

Wij zijn ervaren en groot fan in e-mail marketing en daarom willen wij vandaag in gaan op een belangrijk aspect van e-mail marketing, namelijk Automation E-mails.

Over het algemeen stelt e-mail marketing bedrijven in staat contacten te onderhouden met haar (potentiële) klanten. Dit kan als doel hebben te informeren, deals te promoten of nieuwe producten te tonen aan de huidige community. Dit wordt tegenwoordig al vaak op een persoonlijke noot gedaan, namelijk persoonlijk geadresseerd. Maar inhoudelijk is het vaak nog niet 100% relevant voor de ontvanger van de email. Automation e-mails brengen hier, specifiek op dat gebied, verandering in.

Automation e-mails stellen je in staat om automatisch een serie e-mails te versturen na bepaalde acties van de consument. Stuur ze automatisch een e-mail na de verkoop en raadt andere producten aan; “Wat dacht je van speciale schoenenpoets voor bij die prachtige laarzen die je net bij ons online gekocht hebt” of “Dit shirt past perfect bij die mooie broek die je net hebt gekocht”. Of verras de meest trouwe consumenten van je webshop met een kortingscode op basis van hun vertoonde gedrag op de website. Ook kun je de klanten er aan herinneren dat ze nog wat in hun winkelwagentje hebben zitten zodat ze hun aankoop kunnen afmaken.

Met Automation e-mails van Mailchimp gaat dit allemaal heerlijk automatisch en bezorgd het jouw geen hoofdpijn en kan jij je energie ergens anders in stoppen.

Hieronder een korte beschrijving van onze favoriete mogelijkheden die we kunnen realiseren met onze harige vrienden van Mailchimp:

Welkom mail

First impression is key! Toch? We weten allemaal dat een eerste indruk van groot belang is. Kom je bijvoorbeeld te laat bij een sollicitatie? Forget the job. Heb je teveel knoflook (hmm) gegeten en ben je vergeten je tanden te poetsen op je eerste date. Dan kun je die eerste kus wel vergeten toch? Ga je voor het eerst naar je schoonouders gekleed in je brakke zondagochtendkloffie dan is dit waarschijnlijk een slechte eerste indruk, tenzij je schoonouders deze fashionstatement begrijpen en hetzelfde dragen natuurlijk.

First impression is dus niet alleen belangrijk in een face-to-face ontmoeting maar dit geldt ook voor een online ontmoeting. Buiten dat is het de meest gelezen e-mail verstuurd vanuit een bedrijf! Hier vind je een paar hele goede voorbeelden!

After purchase e-mail marketing

Stuur jouw geliefde consumenten speciale instructies van het zojuist gekochte product om nog meer engagement te creëren. Of stuur product aanbevelingen die perfect passen bij het zojuist gekochte item in de online webshop. Versterk je duurzame relatie met de favoriete klanten van jouw webshop met automatische kortingen die getriggerd worden op basis van zijn/haar shopping gedrag. Heb je 10 minuten op de website doorgebracht, maar niks gekocht? Mogelijk dat deze 10% korting (speciaal voor jou) je kan overtuigen!

Abandoned cart

Laat deze e-mails automatisch activeren wanneer de klanten van jouw webshop hun winkelwagentjes verlaten zonder daadwerkelijk iets te kopen. Want zeg nou zelf, dit doe je toch ook niet in de supermarkt?

Hoe werkt het? Er wordt na een bepaalde tijd een follow-up e-mail gestuurd naar de klanten met daarin de items die ze hebben achtergelaten in hun winkelmandje. Dit zal de consument aanmoedigen om weer terug te keren naar de webshop en daar hun aankoop te voltooien.

Customer re-engagement campaign

Maak bestaande klanten, die al een tijdje niet je webshop hebben bezocht weer geïnteresseerd in je producten door ze een zogeheten win-back e-mail te sturen. Bijvoorbeeld door ze een incentive te geven; “Hey Max, we hebben je al een tijdje niet meer gezien. Heb je onze nieuwste gadgets nog gezien? We hebben ook een speciale kortingscode voor je gemaakt die jij, en alleen jij, kunt uitgeven in onze webshop”.

Als de ontvangers de betreffende e-mail openen of op een link klikken dan worden zij automatisch uit je lijst verwijderd en verwijderd uit de re-engagement lijst. Dit kun je dan een paar keer herhalen tot je alleen nog de echt niet geïnteresseerden hebt, waarna je deze als je wilt kunt verwijderen

Dit moet in jouw marketing strategie!

Kortom, voor webshop eigenaren is dit een must in je marketing strategie! Het kost wat tijd om het op te zetten maar daarna heb je er heel veel plezier van zonder dat het je veel energie kost. Ideaal voor de start-up of MKB.

Niet te vergeten: meten is weten.

Ook voor Automation e-mail marketing geldt dat het van groot belang is om je succes te meten. Mailchimp, het systeem dat wij veelvuldig gebruiken, heeft een extensief report systeem waarbij we de volledige prestaties kunnen meten. Hoeveel mensen hebben er geklikt en waar hebben ze dan op geklikt? En waar wonen de mensen die het meest klikken. Om maar eens wat te noemen. Ook kunnen we meten of er een bepaalde conversie heeft plaatsgevonden door middel van de e-mail marketing campagne. En ga zo maar door. Zo kun je al binnen een paar e-mails zien wat wel en wat niet werkt voor jouw community!  Binnen een paar maanden heb je een geoptimaliseerde e-mail marketing strategie staan waar je, bijna, niet meer naar om hoeft te kijken. That is the power of Automation!

Wil je meer informatie over een e-mail marketing campagne met Mailchimp? Neem dan contact met ons op! Heb je een korte vraag?  Whatsapp ons jouw vragen op onderstaand nummer. We beantwoorden deze graag!

-x-

Supreme Being

Amsterdam


Date

02 Jun 2016

Author

Max van Hoof

Categories

branding
online marketing
other